بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, February 13, 2014

Cuti-cuti Malaysia PART2


Alhamdulillah kami pun teruskan perjalanan ke destinasi seterusnya, Rupanya dekat-dekat je semua tempat yang kami nak tuju. hehe

 Inilah Stesen Keretapi Tanah Melayu (KTM) yang memang cukup bersejarah, perkhidmatannya digunakan sehingga ke hari ni tau! haa, kalau kat UKM tu memang nak ke KL semua naik KTM la , senang, murah ;) Almaklumlah takde kereta lagi.

Tapi, aku cukup suka naik pengangkutan awam. Dari sekolah menengah dulu dah terbiasa , so takdehal lah bagi aku. Lambat? biasalah, tapi macam2 perkara yang boleh kita buat sebagai amalan untuk mendapat ganjaran pahala dalam tu contoh yang aku selalu buat pasang earphone pastu dengar zikir2, ataupun tadabur quran (takdelah baca alquran depan orang, cuma lihat terjemahannya) sungguh, meresap ke hati. :'(

Lepastu, kalau nampak orang tua, ibu mengandung dan lainlain dalam kesusahan tu, bagi lah tempat duduk kat diorang. Diorang lebih memerlukan. Budi bahasa budaya kita kannn?




Sampai ke Muzium Negara, mula2 masuk Muzium Orang Asli dan Muzium Etnologi Dunia Melayu. Haa, gambar ni memang nak menunjukkan orang melayu yang sebenar. mwhehe :3

 

 Peralatan memasak kaum melayu, i see that! i see that!! BAHULU...!

  Bila lah ambo nak duk bersanding gini? hehe, tapi nak yg islamik lah ;) 

 
Ini betulbetul sejarah, sebab ramai generasi sekarang tak pernah tengok wayang kulit ni. 
And i was the one -.-''

 Ni zaman Paleolitik ni, dimana manusia zaman tu hanya menggunakan batu sebagai peralatan.

 
haa, yang ni plak perakman. ataupun nama saintifiknya homosapien. Tak pernah dengar? balik gi bukak buku sejarah .

Semasa aku sedang meneliti dan menghayati zaman purba didalam muzim ini, tiba-tiba aku terpandang kelibat seorang pelancong asing, orang puteh ya orang putehh (gaya cakap sleng omputeh). Khusyuk je aku tengok dye tu. Bagusbagus.

Ni lah duit kertas pisang yang digunakan semasa zaman pemerintah tentera Jepun di Tanah Melayu.


Senjata dan peralatan yang digunakan semasa zaman Jepun. 

Aikk, macam kenal je? huhu . Ni lah orangnye Kolej RAHIM KAJAI diambil sempena nama beliau, yang juga digelar sebagai Bapa Kewartawanan.

Tibetibe teringat cheers KAJAI,
.
.
.
Rahim Rahim
Kajai Kajai
Rahim Kajai
.
Sikalakasikasikasikalakasikasi
Rahim!
Rahim!
Rahim!
KAJAI!
.
.
 Maaflah ye, hehe semangat kajai semasa PERANG DECTAR orientasi tu terbawakbawak plak. hee

okok, kite sambung nahhh

Kalau korang masih ingat apa yang kita pernah belajar dalam sejarah, dahulu negeri-negeri di Tanah Melayu seperti Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu dan Perak pernah menghantar bunga emas kepada Siam sebagai hadiah ataupun ufti.

 Ni lah destinasi terakhir kami sebelum pulang kerumah ;)



Sebenarnya, aku jalan bukan sukasuka. Tetapi kerana ingin melihat keindahan ciptaan Allah dan mengambil iktibar daripadanya..Syukur alhamdulillah..

22:46

Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada.
(Surah al-Haj: ayat 46)

Terima kasih kepada sahabat yang sorang tu, insyaAllah ada kelapangan dan izinNya kita mengembara lagi bersama rakan-rakan yang lain. ;)

ni sahabat ambo sejak kecil, jangan salah faham.

No comments:

Post a Comment